Soms loop je als kind vast in je eigen gezin, het contact met andere naasten of bijvoorbeeld op school. Voor gezinnen met kinderen met gestapelde problematiek is een opname binnen een (dag)klinische behandeling soms noodzakelijk. LUMC Curium biedt voor die gezinnen een uitkomst, een veilige plek.   
LUMC Curium biedt zeer specialistische en intensieve zorg aan zij die het nodig hebben. Maar het kan nog beter. En daar hebben we uw hulp hard bij nodig. Want veel onderzoek naar oorzaken van ziekten, betere behandelmethoden, ondersteunende activiteiten en innovaties in de zorg worden niet door de overheid of zorgverzekeraars vergoed. Het kunnen bieden van de optimale zorg is geen luxe, maar de basis voor kinderen om veerkrachtiger door het leven te gaan.  

Helpt u mee de veerkracht van deze kinderen te vergroten? Doneer dan direct.

Om de veerkracht van de kinderen te vergroten zijn de volgende initiatieven opgezet: 

  • Sport en beweging
  • Zelfwaardering 
  • Ontmoeten 
  • Het kind centraal 
  • Uitnodigende therapie- en gesprekskamers  

 

Video item LUMC

Geen woorden maar cijfers

Geen woorden maar cijfers

  • In Nederland heeft 27,4% van de jongeren een indicatie voor psychische klachten.
  • Het aantal jongeren dat psychisch ongezond is steeg in de afgelopen 10 jaar.
  • Zelfdoding is doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren tussen 10-20 jaar.

Sport en beweging

Sport en beweging

Uit onderzoek blijkt dat buiten zijn en lichamelijk in beweging komen, cruciaal zijn voor het psychisch welzijn. Daarnaast blijkt uit het onderzoek van Het Mulier instituut dat sport en beweging bijdraagt aan het cognitief functioneren maar ook aan het zelfbeeld en de lichamelijke gezondheid.

De kinderen en jongeren die bij LUMC Curium komen zijn vaak vastgelopen op school, in het sociale contact en thuis. Dit maakt dat ze vaak niet meer naar school, naar een sportclub of naar buiten toe gaan. Voor herstel is het van belang dat sport en bewegen een onderdeel uitmaken van de behandeling.

Wat bijvoorbeeld goed werkt is dagelijks een sport en bewegingsaanbod aanbieden voor de kinderen en jongeren. Dit kan in de vorm van een sporttraining, free runnen, bootcampen of bijvoorbeeld voetbal. Maar ook het stimuleren van beweging in de vrije tijd is belangrijk: skeeleren, fietsen, skateboarden, skelteren. De kinderen en jongeren kunnen op deze manier kennis maken met een sport, ontdekken wat bij hen past en waar ze plezier in kunnen beleven.

Bewegen en buiten zijn, dragen bij aan je weer beter en meer capabel te gaan voelen. Hiervoor zijn wel middelen nodig en daar hebben we u hulp voor nodig. Doneer nu

Lees meer
Sport en beweging

Zelfwaardering

Zelfwaardering

De kinderen die bij LUMC Curium komen hebben vaak een negatief zelfbeeld, zijn vaak gepest en geconfronteerd met (huiselijk) geweld. Wanneer een kind of jongere het vertrouwen in zichzelf kwijtraakt is het lastig om zijn/haar leerpunten aan te pakken.

Juist voor deze kinderen en jongeren is het van belang om tijdens het verblijf bij ons te leren goed voor zichzelf te zorgen, van binnen en van buiten. Om uit een negatieve spiraal te komen is het belangrijk om een positief zelfbeeld op te bouwen.

Wilt u helpen bij het vergroten van de zelfwaardering van kinderen?  doneer dan hier!

Het helpt wanneer de smaak, mening of gevoelens van elk persoon er mogen zijn. Wanneer hier tijdens de behandeling aandacht voor kan zijn, helpt dit in de eigenwaarde van het kind; ik mag zijn hoe ik ben, met mijn smaak en mijn keuzes. De onderstaande projecten dragen bij aan het verbeteren van het zelfbeeld van kinderen:

  • Twee keer per jaar kapper op locatie. Er zijn kinderen die niet naar de kapper durven. Of waar er thuis geen geld voor is. Zelfverzorging is een essentieel deel wat bijdraagt aan het zelfbeeld.
  • Maandelijks entertainment op locatie. Het gevaar van een opname is dat de leefwereld van de kinderen/jongeren verkleint tot de kliniek. We willen onze kinderen laten ervaren dat de wereld groter is, dat er plezier te beleven is en dat zij er mogen zijn. Een concert, optreden, goochelshow.
  • Stigma doorbreken – voorbeeld figuren. Psychiatrie is een lastig onderwerp. Het helpt kinderen om te weten dat er overal mensen zijn die moeilijkheden ervaren en om te horen hoe zij deze overwonnen hebben. Hiervoor zouden contactmomenten met (bekende) ervaringsdeskundigen heel waardevol kunnen zijn. Leontien van Moorsel over haar omgang met anorexia. Of Joshua Nolet over zijn depressie en wat muziek voor hem betekende. Nikki de Jager over transgender zijn.
Lees meer
Zelfwaardering

Ontmoeten

Ontmoeten

Laagdrempelige ontmoetingsplekken

Jongeren met psychiatrische problematiek hebben moeite met het aangaan van sociale contacten en het vormgeven hiervan; wat doe je samen met een ander? Door een plek te maken waar ze iemand kunnen ontmoeten en waar ze laagdrempelig samen iets kunnen gaan doen wat iedereen leuk vindt, doorbreek je dit. Een VR beleving, een potje poolen of airhockey, het kan allemaal! Samen met u zouden wij een plek willen maken waardoor laagdrempelige activiteiten de kinderen en jongeren weer kunnen oefenen met het aangaan van deze contacten. Doneer hier!

Wanneer kinderen of jongeren al langere tijd in een sociaal isolement leven of veel negatieve ervaringen op hebben gedaan tijdens contact met anderen, is het een extra drempel voor ze om contact met leeftijdsgenoten te maken. Terwijl het contact met leeftijdsgenoten juist in de ontwikkeling van belang is; om uit te zoeken welke eigenschappen het kind / de jongere uniek maakt of onderscheidt van de ander. Om vragen te stellen maar ook om het gezelschap te vinden van leeftijdsgenoten die hetzelfde doormaken als zij [1].

Het creëren van ontmoetingsplekken stimuleren deze sociale contacten.

[1] Updegraff, K. A., Helms, H. M., McHale, S. M., Crouter, A. C., Thayer, S. M. & Sales, L. H. (2004). Who's the boss? Patterns for perceived control in adolescents' friendship. Journal of Youth & Adolescence

Lees meer
Ontmoeten

Het kind centraal

Het kind centraal

Voor deze kinderen is het vaak ook heel spannend om ergens heen te gaan waar ze gaan praten over dat wat er niet goed gaat. Daarnaast wordt er ook vaak ‘over’ ze in plaats van 'met' ze gepraat. Dat kan anders. Namelijk door het kind centraal te zetten. Hier hebben we wel uw hulp bij nodig, doneer hier!

  • Beloning automaat. Een afspraak met de therapeut is vaak spannend en lastig. We weten uit onderzoek dat positief gedrag belonen helpt in de groei van kinderen. Wat werkt is wanneer de therapeut na de afspraak een leuk speeltje als beloning kan meegeven.
  • Opstap receptie. Kinderen komen letterlijk niet met hun hoofd boven onze receptie uit. En juist het kind moet gezien worden. Een opstap waar het kind op kan staan of een verlaagde receptie waar zij bovenuit komen, is een zeer waardevolle oplossing.
  • Wachtkamer. Kinderen worden regelmatig gevraagd te wachten in de wachtkamer wanneer ouders in gesprek gaan. Het is spannend om hier te zijn, er wordt over hun, of hun broertje of zusje gepraat. Het helpt wanneer een wachtkamer genoeg afleiding biedt.

Het is voor kinderen en jongeren belangrijk om vanaf binnenkomst al gezien te worden. Een wachtkamer waar niet alleen de ouders, maar vooral ook de kinderen denken ‘het is eigenlijk best leuk hier’ in plaats van dat de spanning verder oploopt. Ook als het gesprek klaar is kan een fijne omgeving helpen bij het verkleinen van de stap om weer terug te komen.

Lees meer
Het kind centraal

Uitnodigende therapie- en gesprekskamers

Uitnodigende therapie- en gesprekskamers

  • Uitnodigende gesprekskamers. Een goede aankleding, een fijne stoel of misschien iets om aan te friemelen; allemaal omstandigheden die maken dat een kind zich meer op zijn of haar gemak voelt tijdens een lastig gesprek.
  • Therapie kamers. Een speltherapeut heeft compleet en heel speelgoed nodig. Een muziektherapeut heeft werkende instrumenten nodig en spreek je met je hele gezin dan moet er een gezinskamer zijn. Inrichting van de gesprek- en therapie ruimtes moeten ingericht zijn naar het doel wat zij dienen.
Lees meer
Uitnodigende therapie- en gesprekskamers

artikel slider LUMC

Willeke van den Oudenrijn - Organisatorisch Manager

Met veel hart voor de zaak en onze doelgroep draag ik -samen met andere collega’s- zorg voor de organisatorische kant van onze hoogspecialitische J-GGZ zorg. Als wij ons werk goed doen dan kunnen onze zorgprofessionals onder de juiste omstandigheden excelleren in hun werk met onze complexe doelgroep. Een “extraatje” zoals omschreven in diverse vormen in aanvraag kunnen onze jongeren en kinderen zo goed gebruiken. Het is bijzonder waardevol als u daarin kan bijdragen.

Willeke van den Oudenrijn - Organisatorisch Manager

Antoinette de Jong – Zorgmanager

Mijn naam is Antoinette de Jong, zorgmanager bij LUMC Curium en al dertig jaar werkzaam in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Al 20 jaar daarvan werk ik bij Curium, in verschillende functies, behandelcoördinator, orthopedagoog en nu zorgmanager. In de loop der jaren is er steeds minder geld beschikbaar voor randvoorwaardellijke zaken, die o zo belangrijk zijn voor de behandeling van onze kinderen en jongeren. Fijn om ons belangrijk werk onder de aandacht te kunnen brengen!

Antoinette de Jong – Zorgmanager

Tara Polane – Opleidingscoördinator

Ik ben Tara Polane, 37 jaar oud, vrouw, moeder en al ruim 15 jaar werkzaam in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Na verschillende functies mag ik me als opleidings-coördinator voor LUMC Curium bezighouden met alles wat te maken heeft met beroepsregistratie, opleiden, nascholen, trainen en onderwijzen binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Ook ben ik daarnaast docent sociaal werk op de Hogeschool Leiden. Vanuit deze 2 functies en mijn persoonlijke affiniteit weet ik hoe belangrijk welzijn voor een mens is en zeker voor een kind en gezin waar verschillende kwetsbaarheden meespelen. Hier zet ik me graag voor in!

Tara Polane – Opleidingscoördinator

Anouk de Leeuw - Teamleider / Kindertrauma-therapeut

16 jaar geleden begon ik bij Curium als sociotherapeut op de afdeling voor kinderen van 6 tot 12 jaar die daar klinisch verbleven. In de tussentijd opgeleid tot kindertherapeut. Inmiddels ben ik een aantal jaar de teamleider van twee kinderafdelingen voor het jonge kind. Ik kan de medewerkers niet anders beschrijven dan mensen die heel hardlopen voor zeer complexe kinderen, met compassie, veel liefde en betrokkenheid. De kinderen waar wij zorg voor dragen hebben een verre van zorgeloze jeugd. Wij gunnen hun dezelfde mogelijkheden als ieder ander kind in Nederland.

Anouk de Leeuw - Teamleider / Kindertrauma-therapeut

Deel pagina